Logo
banner

Klik for print-venlig udgave

Nyt fra AOPA DMU_okt2024 -

Radiofejl

Foto: AOPA DMU

Headset koblet til mobilen var en god hjælp...

For nylig over Sjælland mistede en Cessna 172, under flyvning, elforsyningen og dermed radiokontakt med omverdenen.

Piloten havde været forudseende og kunne kalde op via sin mobiltelefon til den lokale ATS enhed og derigennem opnå klarering til anflyvning. Derfra foregik resten pr. signallampe fra tårnet.

På bagkanten af denne hændelse, kan vi konstaterer at et noise canceling headset (i dette tilfælde Bose A20) koblet til pilotens mobiltelefon via Bluetooth gav en virkelig god lydkvalitet, for både ATS og pilot.

Så særligt for flyvninger, der foregår under 3.000 FT er dette en god backup mulighed.

Vi skal dog påpege, at det ikke kan forventes at fungere i større højde, idet mobiltelefoner der er "synlige" for mange jordstationer ofte kobles fra nettet - derfor er denne back-up kun forventelig i det lavere luftrum.

De relevante telefonnumre fremgår af VFG guiden eller AOPA DMUs Flying Mini-Guide, som opdateres løbende og kan downloades fra AOPA DMUs hjemmeside.

DTO samarbejde er nu en realitet

På AOPA DMUs seneste repræsentantskabsmøde udtrykte klubberne et behov for at der etableres et tættere samarbejde omkring DTO (Declared Training Organisation), med AOPA DMU som koordinator/tovholder.

Bestyrelsesmedlem, Kurt Søndergaard har taget initiativ til det første samarbejdsmøde, hvor 5 flyveklubber med DTO deltog.
Der var enighed om behovet for et fælles forum,
hvor DTO'er kan dele viden, erfaring og stå mere samlet i forhold til Trafikstyrelsen. I dette fora drøftes bl.a. også strukturen af DTO og mulighederne for at ensrette manualer og ønsket om standardisering af Trafikstyrelsens tilsyn, da disse i dag divergerer en del, afhængig af kontrollanten.

Der er oprettet et fælles drev og en lukket Facebook gruppe til kommunikation.

Flyveklubber med interesse i DTO samarbejdet, er meget velkomne til at deltage. Kontakt gerne sekretariatet herom.

 

EASA bulletin - overholdelse af operationelle begrænsninger på non-aerobatic GA fly

EASA har udsendt en Safety Information Bulletin (SIB) - Adherence to Operational Limitations for Non-Aerobatic General Aviation Aircraft, som påpeger et flyvesikkerhedsproblem med fly, der benyttes til kunstflyvning på trods af manglende godkendelse til kunstflyvning.

EASA ønsker at gøre alle GA/privat piloter opmærksom på, at hvis flyet ikke er behørigt certificeret til kunstflyvning, må flyet ikke udføre kunstflyvningsøvelser.

Link til ovennævnte EASA Safety Information Bulletin
 

SkyDemon - rabat på oprettelsen

 

Aftalen giver 20% rabat på oprettelsen. Prisen, inkl. medlemsrabat, er ca. 915 DKK (Afhænger af kursen på GBP)

For at vores medlemmer kan opnå medlemsrabat, skal bestillinger bundles i 4 stk. pr. gang.

Vi har 3 bestillinger pt. - skal du have én med?

Hvis, ja - send en mail til sekretariatet.

Link til SkyDemon

 

 

 

 

 

Fordelagtig Sundhedsforsikring til medlemmer og ægtefælle/samlever

AOPA DMU har, i samarbejde med Tryg, indgået en fordelagtig aftale om sundhedsforsikring.

Du kan læse meget mere om aftalen på vores hjemmeside - klik her

 

 

 

 

 

 

 

Kommende møder / events

28.10.2024   Bestyrelsesmøde - AOPA DMU
22.03.2024   AOPA DMU inviterer til Flyvesikkerhedsdag - Ringsted Flyveplads
05.04.2025   Repræsentantskabsmøde - AOPA DMU
09.04.2025   Aero Friedrichshafen (09.-12.04)

26.04.2025   AOPA DMU inviterer til Flyvesikkerhedsdag - Herning Flyveplads (afv. bekræftelse)
29.05.2025   AOPA DMUtur til Antwerpen (29.05 - 01.06) - link til invitation

15.06.2025   Danish Air Show - Flyvestation Aalborg